Sök:

Sökresultat:

552 Uppsatser om Dilemma i yrkespraktik - Sida 1 av 37

"Det är mycket som händer i huvudet..." : Distansstudenters upplevelser av lärande i koppling till studier och yrkespraktik

Syftet med undersökningen var att ge en bild av hur studenter i en högskoleutbildning på distans upplever sitt lärande. Fokus har lagts på den eventuella kopplingen mellan studenternas yrkeserfarenhet/yrkespraktik och deras lärande i en utbildning. Undersökningen utgår ifrån ett kvalitativt forskningsperspektiv och ett fenomenologiskt synsätt. Den empiriska undersökningen genomfördes i form av intervjuer med fem studenter som utbildar sig till lärare inom förskola och förskoleklass. Intervjuerna bearbetades och analyserades utifrån undersökningens syfte och frågeställningar och utmynnande i ett antal övergripande områden och teman.

Praxisnärhet i musikpedagogiska doktorandarbeten

Syftet med denna undersökning var att studera relationen mellan teori och yrkespraktik i musikpedagogiska doktorandarbeten. Min huvudsakliga metod var en kvalitativ enkät - som jag skickade ut till alla som doktorerat eller doktorerar vid svenska universitet inom ämnesområdet musikpedagogik ? för att försöka fånga de forskarstuderandes uppfattning om sina doktorandarbeten. Resultatet visar att återkopplingen till yrkespraktiken är svag, att hälften av doktorandarbetena har sin utgångspunkt i en yrkespraktik, att endast en av informanterna efter disputation är verksam utanför högskolan samt att mer än var tredje doktorand som orsak till varför de valt att doktorera angav att de var i behov av något nytt i livet. Sammantaget framträder en bild där universitet tillämpar ett flexibelt antagningsförfarande och där en doktorsexamen snarare kan förstås som ett karriärbyte än en fortbildning för yrkesverksamma lärare..

Ekonomijournalistens dilemma.

Arbetet studerar Göteborgs-Postens rapportering om företag de senaste tio åren. Syftet med undersökningen var att se i vilken utsträckning tidningens bevakning av den ekonomiska makten kan anses vara granskande..

Tyst framgång: om sambandet mellan informationsdelning och framgång i entreprenörskap

A dilemma often met by entrepreneurs is whether or not to share information about their business ideas in order to increase the probability for success. The reason for sharing information is presumed to be an increased ability to develop the business idea, whereas the reason for maintaining secrecy would be to protect the idea from being stolen. Common as this dilemma is in practice, it is not very well covered in the entrepreneurial theories. The purpose of this thesis is to elaborate the theories in this subject by investigating an entrepreneurial case. The case shows that one possible solution to the dilemma is a situation-based information sharing.

Det etniska säkerhetsdilemmat-en idealtypsanalys över etniska konflikter

In the world after the Cold War, internal and ethnic conflicts have been predominant. Ethnic conflicts have their own theories on why they erupt and what can be done to solve them. This essay seeks to analyze how the Ethnic Security Dilemma can explain the causes, and possible solutions, of today´s armed ethnic conflicts.By making an ideal types typology over different types of ethnic conflicts, and then analyzing the Ethnic Security Dilemma´s impact on each conflict type.

Stabil växelkurs och låg inflation - Inbördes oförenliga? En studie av implikationerna av en real appreciering

This paper examines a long run macroeconomic dilemma. This dilemma states that given a real appreciation, i.e. a continuous increase in the real exchange rate, an economy has two options open with respect to inflation and nominal exchange rate. Either the economy chooses a fixed exchange rate- regime but has to allow for a rising inflation. Or the economy can choose an inflation targeting- regime, but then has to allow for an appreciating nominal exchange rate.

Praktisk ledarskapserfarenhet - ändrar det prioriteringen av ledarskapsfärdigheter? : En fallstudie av studentorganisationen AIESEC.

Enligt rapporten "Akademi eller Verklighet?" skriven av Svenskt Näringsliv saknar många akademiker en god kontakt med arbetslivet under sina studier. Rapporten poängterar att svenska universitets och högskolors samverkan med arbetslivet är bristande och är i behov av förbättring. Detta då bristande arbetslivskontakt under studier kan resultera i att akademiker inte anses vara lika attraktiva på arbetsmarknaden som de akademiker som anser sig ha haft god kontakt med arbetslivet under sina studier.Att akademiker som upplevt en god samverkan under sina studier gör dem mer eftertraktade på arbetsmarknaden tyder på att en positiv förändring sker hos en person som har upplevt en god kontakt med arbetslivet och fått praktisk erfarenhet i ett yrke.Denna uppsats ämnar analysera huruvida en förändring sker i studenters prioritering av ledarskapsfärdigheter efter att praktiskt fått utöva ledarskap i form av en yrkespraktik. Uppsatsen har vidare som ansats att analysera huruvida de eventuellt ändrade prioriteringarna kan härledas till specifika situationer som upplevts under praktikperioden.Uppsatsen utgår från ett hermeneutiskt synsätt och är en fallstudie då uppsatsen har som avsikt att djupgående beskriva och analysera det generella undersökningsproblemet genom att kvalitativt studera studentorganisationen AIESEC.

Mellanchefens dilemma : En fallstudie gjord på Skattekontoret i Örebro

In large organizations one can often find middle managers at several different levels within a company. Middle managers regularly experience their positions as complicated as they have both superiors as well as subordinates? to please. We have chosen to refer to this problem as ?the middle-management dilemma?.

Sjuksköterskors dilemma när patienten motsätter livsavgörande vårdinsatser : en litteraturstudie

Background   The patient's rights to self-determine their own health care is described in Swedish legislation and guidelines. However, due to infancy, unconsciousness, severe brain damage or certain diseases, some patients might be unable to make such decisions. Ethically difficult situations do occur, not infrequently associated with culture. Since the patient is vulnerable, there is a risk that the patient in the treatment and care can not be bothered to maintain right to autonomy and that the nurse violates patient integrity.Aim                 The aim of this study was to illustrate the nurse's dilemma when the patient refuses vital caring efforts.Method           A literature review of eight scientific articles with a qualitative approach was performed.Results           The results revealed the following domains to describe the nurse's dilemma when the patient refuses vital care interventions: patients? reasons for treatment refusal, the nurse's understanding of the patient's refusal of care and contradictory legislationConclusion     More knowledge and discussion of the patient's decision-making competence is needed for both the nursing profession and those who make decisions on legislation..

Ungdomsmottagningen : En kvalitativ studie om hur barnmorskor förhåller sig till det tänkbara etiska dilemmat mellan ungdomars rätt till integritet och föräldrars rätt till insyn

Youth centres- A qualitative study of how midwives relate to the potential ethical dilemma between youths right to integrity and parents right to informationThe aim of this study was to investigate how midwives at youth centres relate to the potential ethical dilemma between parents? right to information that young people between 15-17 years share at the centre, vs. youths right to integrity. The study was based on qualitative interviews with six midwives in various youth centres in Stockholm County. We analysed our empirical material according to Blennbergers consequential ethical model and Bronfenbrenners ecological system model.

Gräsmattans "vara eller icke vara" : En undersökning av den traditionella gräsmattans moderna dilemma

The traditional lawn is believed to be facing a dilemma. On one hand, it is valuable for people because of its esthetical and functional values. On the other hand, the lawn is perceived as a monoculture without biological diversity that hinders the domestic landscape?s flora and fauna. In this graduation-thesis, the private and public lawn?s dilemma of ?to be or not to be?, is examined from these two different perspectives.

"Var är Emma!?" : En essä om integrering av barn med problematik i skolan

This essay contains two stories that reflect the reality I face as an educator, as well as a reflective discussion about my self-perceived dilemma. The dilemma reflects a classroom situation where I as an educator have trouble dividing my focus, my focus is either put on entire the class or on the child with special needs. Through this self-perceived situation I have started to question how children with special needs find their place in the school today. I discuss how I can handle and look at the unique situation that occurs when meeting this child.Terms like integration, inclusion, segregation, social rights and the expression "a school for everyone" will be discussed in this text, as well as how we can connect these terms and expressions to the problems I find in the school system?s way of handling children with special needs.I also highlight my dilemma from different ethical perspective.


Förutsättningar och strategier en analys av lärarhandledningar

Detta arbete utgår från en kvalitativ textanalys av lärarhandledningar och andra texter från museilektioner.se. Mitt syfte är att försöka se vilka strategier som finns för att legitimera den institutionsförlagda kulturpedagogiken i skolan, vilka argument som återfinns för ett sådant arbete och därmed hur kulturen positionerar sig gentemot skolan. I de handledningar jag undersöker gör jag ett försök att se hur eleven är tänkt att agera, vilken roll denne tillskrivs och därmed hur kulturen förhåller sig till den enskilde eleven. Konst och kulturpedagogik står traditionellt inför ett dilemma där pedagogen väger en sträng förmedling av föremål och konst mot en öppen reception där mottagaren lämnas fri att se vad denne vill. Genom att undersöka vem som har makt över situationen och hur besökarnas erfarenhet hanteras kan jag närma mig en förståelse för hur ovanstående dilemma hanteras i handledningarna. Min analys visar att institutionens funktion som kulturbärare eller kulturskapare har inverkan på hur pedagogiken utformas och därmed hur receptionen blir behäftad med olika ramar..

Lika deltagande eller kompensation : En intervjustudie av hur högstadielärare förhåller sig till elever med dyslexi i undervisning och betygssättning

This essay aims to examine how Swedish compulsory school teachers claims to handle dyslexia while educating and grading, and to what extent they are influenced by others while grading. This was examined through interviews with a phenomenographic approach and the participants were eight grade 9 teachers. The categories of description found in the analysis was then interpreted through researcher Claes Nilhoms dilemma perspective, focusing on the dilemma Equal Participation - Compensation. Regarding education, three main strategies occurred: actions directed towards all students, methods of compensation organized by the school and individualized methods of compensation. The former is closest to Equal Participation, the latter to Compensation and the school organized methods form a middle position somewhat closer to Compensation.

1 Nästa sida ->